HOME PRINCESS TUTORIAL FREEBIES EX.LINK EXBANNER ORDERING +FOLLOW D'BOARD

Tuesday, January 29, 2013

✿ MATLAMAT BERKASIH SAYANG N MENGABDIKAN DIRI KEPADA ALLAH ✿



     Ingin hidup berpasangan dan saling cinta mencintai merupakan fitrah bagi setia insan. Bohonglah sekiranya terdapat insan yang tidak peduli lansung tentang cinta dan jodoh. '' Aku tak perlukan sesiapa dalam hidup aku..hidup dan matiku hanya untuk Allah''. Rasulullah sendiri pernah menegur seorang lelaki yang sangup berlapar & enggan berkahwin semata-mata ingin mengabdikan diri kepada Allah. So, kita semua perlukan seseorang dalam hidup untuk berkasih sayang.Namun, janganlah keterlaluan sehingga menjadikan matlamat berkasih sayang sebagai satu- satunya matlamat hidup. Sebagai hamba Allah, tentunya matlamat kita yang utama ialah menjadi hamba Allah yang beriman dan bertaqwa.Oleh itu, unuk mencapai matlamat kita yang utama,pastikan misi-misi kita yang lain juga seiring dalam mencapai matlamat yang utama. Ini termasuklah misi kita dalam mencari pasangan yang terbaik..!

  Tahukah sahabat-sahabat terdapat juga wanita yang menyayangi 'suami'nya lama dahulu sebelum mereka jatuh cinta?? Keinginan untuk mencari dan mendapatkan yang terbaik menyebabkan mereka mendambakan seorang lelaki yang mempunyai ciri-ciri yang baik dan terpuji. Kebetulan pula, contoh lelaki yang mereka lihat menepati ciri-ciri tersebut dan akhirnya benar- benar menjadi suami mereka. Wallahu'alam.Jodoh adalah perancangan Tuhan. Setiap orang telah ditetapkan rezekinya ( termasuk jodoh).

Di bawah ni ada cerita mengenai beberapa wanita yang telah lama 'menyayangi suaminya' lama sebelum mereka jatuh cinta :

                                                                KISAH KAK Rina

  Saya bertemu beliau di satu kursus dan kebetulan menjadi rakan sebilik saya. Entah macam mana terkeluar cerita kahwin. Saya tanya,"bagaimana boleh kenal?"
Menurut Kak Rina, mereka berdua satu universiti tetapi tidak pernah berbual. Kak Rina akui, suaminya semasa zaman pelajar adalah antara pemuda yang 'baik-baik'. "Ada satu kali, masa tengah bersembang dengan seorang kawan perempuan, dia (suami) lalu di tepi kami. Akak berbisik kat kawan, andai aku diberikan suami, nak yang macam dia...." beritahu Kak Rina sambil tersenyum.

                                                                      KISAH Huda

  Huda sepupu yang baru balik dari Syria. Saya bertandang ke rumah mereka untuk meraikan majlis walimah beliau dan abangnya. Malam itu, saya menumpang tidur sebilik. Saya bertanya,"bagaimana boleh kenal?"
Menurut Huda, dia sudah mengenali suaminya sepanjang pengajian di Syria dan kebetulan adalah kawan baik abangnya. Namun, mereka tidak pernah bersembang lebih dari urusan persatuan. Beberapa bulan balik dari Syria, si kawan abang masuk merisik. Akui Huda, "walaupun kami tidak pernah bersembang, saya kagumi sifat dan sikap beliau. Harapan saya masa kat Syria dulu, semoga saya memperolehi bakal suami sebaik beliau," beritahu Huda, tersipu.

KISAH A

  Saya berjumpa Aisya di satu Konvensyen Islam di Amerika. Usianya masih belasan tahun. Ketika itu, usia saya baru menginjak 22 tahun. Apabila mendapat tahu dia baru seminggu melangsungkan majlis walimahnya, sambil mengenggam tangannya dan gelak gembira, saya berkata,"I'm sooo jealous..."
Aisya balas genggam tangan saya sambil memandang tepat ke mata, "you should not say that to a friend. You should say, I'm happy for you," dia tersenyum sambil menambah,"...and ask Allah to give me the same happiness

  Sesungguhya perancangan Allah itu sungguh cantik. Dan yakinlah dengan janji Allah dalam surah an-Nur ayat 26. Sekiranya kita baik dan sentiasa menjaga tingkah laku kita, sudah pasti kita juga akan mendapat yang terbaik untuk kita. Namun, jodoh pertemuan sudah diaturkan Allah hanya Allah yang maha mengetahui bagaimana jodoh kita. TETAPI keinginan untuk mencari dan mengahwini yang terbaik itu harus disematkan dalam diri di samping menjadikan diri soleh/solehah. Apalah gunanya jika mengingini yang soleh tetapi diri tidak sesolehah mana dan begitulah sebaliknya.



(nama2 watak adlah rekaan semata2..)


Suka? Like lah. Arnab lari sangat pantas , butang Follow diatas! Apalagi? Follow lah ;)

0 000 Budak Baik ツ:

Post a Comment

Thank tau sbab sudi komen !
Komennn bebanyak pon takpa :3